--

UDEN UDLØBSDATO OG MED ET MUSISK GRUNDLAG

FASHION FRESHMEN 0.2

 

Mød manden bag det stemningsfulde og kompromisløse modebrand Randy, der i år er blandt finalisterne til ‘Magasin du Nord Fashion Prize’.

I artikelserien ’Fashion Freshmen’ sætter vi fokus på nye ansigter i den danske modebranche. I dette andet indlæg i serien, har vi talt med Adrian Soelberg, der er manden bag brandet Randy. Han ville skabe sin egen stil, bryde med nogle af modebranchens begrænsninger og med udgangspunkt i musikken kom Randy til verden i 2015.

27-årige Adrian Soelberg er født og opvokset i København. Han har tidligere arbejdet med fotografi i miljøer som skateboarding, livsstil og mode. Uden uddannelse, men med en masse gå-på-mod, startede han i 2006 med at assistere stylister og moderedaktører i deres arbejde – hvilket gav ham et uvurderligt indblik i modeverdenen, som han tog med sig videre.

“Igennem mine venner i natteliv- og musikmiljø (bl.a.), fandt jeg inspiration til at lave noget tøj som på en måde var mit eget. Jeg har i en del år lavet stage wear og har selv både skudt og stylet musikere i forskellige anledninger. Randy handler meget om en stemning jeg finder gennem musik – ofte lavet eller dyrket af venner, hvorfor at disse optræder i forbindelse med Randy. Jeg interesserer mig meget for musik og synes at det er spændende at arbejde på kryds og tværs af kreative områder.”

Adrian synes at modebranchen har en tendens til at virke lukket, hvis man kigger på den udefra. Det har hele tiden været essentielt for ham, at hans brand skal være indbydende, kompromisløst og sin egen. Derfor arbejder han også med en stil, der ligger på grænsen mellem det maskuline og feminine.
Han er også autodidakt og alene om sit brand, så alle hans design er helt hans egne. Derudover benytter han sig ikke at sæsoner, som størstedelen af modebranchen gør. Hans kollektioner er i stedet for nummererede og Kollektion 3 blev lanceret sidste år.

“Jeg synes at de klassiske sæsonbetegnelser fungerer som en form for udløbsdato, hvilket jeg ikke kan forholde mig til, da jeg mener at mit design er anvendeligt sæson efter sæson.”

Adrian har altid været meget inspireret af film og musik, specielt punk-stilen har haft en tydelig indflydelse på hans design. Hans forskellige kollektioner har også været præget af stile fra bl.a. slutningen af 60’erne og 70’erne.

Hvilke egenskaber skal man have for at kunne etablere et modebrand?

“Der er selvfølgelig alle de kreative aspekter og forståelsen for kunsthåndværket – Udover dette, overraskende mange logistiske og marketings-relaterede opgaver. At etablere og drive et modebrand vil kræve berøring af disse elementer. Og endeligt – selvom det ikke er en egenskab – vil jeg nævne at timing er en meget vigtig, men uforudsigelig faktor.”

Hans timing har blandt andet placeret ham blandt de fem nominerede til Magasin du Nord Fashion Prize (tidligere Dansk Design Talent Magasin Pris), som løber af stablen i slutningen af oktober. Præmien her er en halv million kroner.

Hvis du skulle give 3 gode råd til kommende designere – hvilke råd ville du så give dem?

“Kend dine kompetencer. Stol på dig selv. Vær tålmodig.”

Skrevet af Cecilie Kudahl Hansen