fbpx

MØD MODEBRANCHEN: MODEFOTOGRAFEN ANJA EKSTRØM

I vores artikelserie Mød Modebranchen sætter vi fokus på inspirerende personligheder fra modebranchen. Vi taler med dem som har indblik i branchen, og derfor kan dele ud af deres erfaringer og viden omkring modebranchen. Denne gang har vi talt med Anja Ekstrøm, der til dagligt arbejder som modefotograf. Vi har spurgt ind til hvad jobbet som fotograf indebærer, og hvordan hun i det hele taget startede sin karriere.

Find din egen vej og passion

Anja har i løbet af sin 7-årige karriere blandt andet lavet flere forsidebilleder til A-Magazine, og derudover har hun taget flere billeder til livsstilsmagasinet ChriChri. Anja har desuden taget portrætter af flere kendisser heriblandt Christiane Schaumburg Müller, Pilou Asbæk og Cisilia. Hun arbejdede indtil for 7 år siden på kontor, og havde gjort det i over 20 år. Hun havde aldrig før fotograferet nogen, og troede ikke på at hun skulle komme til det. Det skulle dog senere vise sig, at et karriereskift blev starten på et helt nyt liv for Anja, hvor hun fandt sin passion og fandt den retning hun gerne ville gå i.

“Det handler om benhårdt arbejde, et kreativt mindset, villighed til at lære og sørge for at udvikle sig hele tiden.” – Anja Ekstrøm

Hvordan fandt du din vej ind i modebranchen?

Når man vil skabe sig en karriere handler det om at være fokuseret og målrettet. Succes kommer sjældent af sig selv, og derfor krævede det også hårdt arbejde fra Anjas side, at nå dertil hvor hun er i dag:

“Jeg har ikke en person der har “åbnet døren” for mig. Det har handlet om hårdt arbejde og at ens arbejde bliver “opdaget”. Dernæst får man et par gode kunder som kommer igen – de taler med deres netværk, hvor man anbefales. Når DET så er sagt, er der EN person jeg virkelig vil fremhæve som værende en meget afgørende faktor: Carina Due Brandsome.dk. Hendes SEO skills har fået mig godt placeret på Google og DET er jo første fod i døren. Jeg har en rigtig flot hjemmeside som gør at det visuelle er på plads. Carina er en kvinde jeg virkelig skylder et stort TAK til.”

Et godt netværk kan nemlig have stor betydning for ens karriere. Det handler om at kende nogen der kender nogen, og på den måde kan ens arbejde blive opdaget. Man bliver anbefalet til interesserede, og Anja kunne især mærke interessen for sine billeder, ved at hendes kunder krediterede hende. På den måde kunne hun lettere blive opdaget, og folk der havde interesse for hendes billeder kunne nemt finde og kontakte hende.  

I Danmark må man ikke være succesfuld

Det tager tid at opbygge sig et stærkt personligt brand, som bliver det udtryk folk forbinder med ens arbejde. Derfor skal man indstille sig på, at man (højst sandsynligt) ikke kan ikke gå igennem en karriere, uden at opleve bump på vejen. Men på trods af udfordringer har Anja alligevel opnået succes, og det er et resultat af hendes indstilling. Det handler for Anja om at være hårdtarbejdende og tage imod mulighederne når de byder sig. “Jeg er meget dårlig til at vente og se, men det gør mig også opsøgende og proaktiv, og det er ikke helt skidt”.

“Jantelov… Man må i Danmark ikke være succesfuld uden at få et par over snuden”

Selvom Janteloven siger at vi ikke skal tro vi er noget, så er Anja ikke bange for at være stolt af sin succes. Anja er 100% selvlært, og kan efter 5 år leve af at fotografere, og det er et vigtigt succeskriterie. “Jeg føler mig hver eneste dag, rigtig rigtig RIGTIG heldig over at få lov at lave hvad jeg elsker, og at få lov at være min egen chef. Jeg er meget taknemmelig for hvad jeg har.”  

Hvornår opstod din interesse for modebranchen?

“Helt fra starten af min fotografi. Det kreative aspekt i modebilleder med hvordan ALT spiller sammen: Tøjet skal sætte dagsordenen, understøttet af farver, vinkler, modellens udtryk, baggrunde vs. location, makeup, hår osv. Hele processen er spændende synes jeg. Jeg er en meget “hands on” fotograf og derfor meget involveret i hele processen, ikke kun billederne.”

Et kreativt mindset og en unik personlighed

Jobbet som modefotograf kræver, at man tænker i kreative baner, og kan se billedet i sin helhed. Der er mange elementer der skal spille sammen, når man tager et billede. Man skal huske at det er tøjet som skal være i centrum, understøttet af billedets andre elementer. Anja synes især det er en interessant process, fordi det handler om at skabe det udtryk tøjet skal udsende, så det visuelle fortæller forbrugeren den historie som der ønskes.  

Hvilke egenskaber skal man besidde for at arbejde som modefotograf?

“Den er der nok blandede meninger omkring, men efter MIN mening er det vigtigere, at du er kreativ end teknisk – det tekniske kan du lære, det kreative skal være indbygget i dig fra starten”. 

I forlængelse af vigtige egenskaber, mener Anja ligeledes at det er vigtigt at man har gode evner i forhold til at netværke. Det kan være afgørende om du kan markedsføre dig selv via sociale medier, så dit budskab når ud til potentielle kunder.  

“Du skal have ret gode evner til at netværke og også at “markedsføre” sig selv via Social Media, da du skal kunne komme ud ad døren med dit arbejde og ikke bare sidde hjemme bag skærmen. Der skal være en del “peopleskills” da man jo omgiver sig med nye folk hver dag. I bund og grund: udadvendthed og en sød personlighed kommer man langt med.”

#Mødmodebranchen #Innovativefashionmanagement

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming