fbpx

MØD MODEBRANCHEN: RIKKE MYNSTER JOHANSEN FRA DMOGT

I denne udgave af Mød Modebranchen handler det om Rikke Mynster, der arbejder som advokat i Dansk Mode & Textil, branche- og arbejdsgiverforeningen for mode- og tekstilbranchen i Danmark. Her rådgiver hun medlemsvirksomheder fra den danske modebranche om deres juridiske udfordringer. Dansk Mode & Textil repræsenterer og promoverer den danske modebranche både nationalt og internationalt, og er med, når der skal træffes politiske beslutninger på branchens vegne. Rikke Mynster er uddannet advokat fra Københavns Universitet og et internationalt advokatkontor.

Modeinteressens oprindelse

 
Rikke Mynster har altid været overbevist om at hun en dag skulle arbejde i modebranchen. “Jeg har interesseret mig for mode så længe, jeg kan huske. Lige fra jeg var meget ung, har jeg læst blade og bøger om mode, tegnet modeltegninger og fulgt med når de store modehuse skiftede designere og lancerede nye kollektioner.”

Rikke har gennem sin barndom været rundt på alverdens loppemarkeder, som hendes mor tog hende med på. “Så længe før det overhovedet blev en trend, har jeg gennemsøgt loppemarkeder og lokale genbrugsbutikker i Danmark og udlandet for 80’er-sko, gamle Kenzo-tørklæder og aflagte tasker.”

Omvejen ind i modebranchen


Rikkes vej ind i modebranchen startede med en omvej, da hun startede på Ishøj Tekniske Skoles skrædder uddannelse. Men Rikke fandt hurtigt ud af at hun ikke havde den nødvendige tålmodighed og sy-glæde, som hun mener man er nødt til at have, for at blive en god skrædder. “J
eg var meget mere interesseret i business-siden af uddannelsen og stoppede derfor, da en 2-årig praktikperiode startede for at forfølge min interesse for forretningsverdenen.”

Herefter kastede Rikke sig over juraen på Københavns Universitet, hvorefter hendes første job blev i en bank. Det viste sig dog at være svært at skifte branche, når CV’et havde formet sig i en bestemt retning. Da jobbet i Dansk Mode & Textil dukkede op, var Rikke klar over at hendes profil ikke passede jobopslaget perfekt, men at hun måtte kæmpe for positionen, da advokatjobs i modebranchen ikke hænger på træerne. “Jeg tog derfor kontakt til den rekrutteringsansvarlige og fortalte, hvad jeg kunne, og at jeg var indstillet på at lære resten. Jeg blev kaldt til samtale og senere anden samtale og fik jobbet.”

“Det var en virkelig fed oplevelse at erfare, at det aldrig er for sent at skifte branche til det, man virkelig brænder for, hvis man bare går målrettet efter det.”

 

Hvordan ser en hel normal dagligdag ud for dig?


En normal arbejdsdag for Rikke Mynster foregår på kontoret i København. Her rådgiver hun Dansk Mode & Textils medlemmer over mail, på telefon eller til møder.
 

“Emnerne for rådgivningen kan være en kontrakt med en samarbejdspartner i udlandet, der skal gennemgås; en kopisag, hvor en kollektion eller enkelte styles er blevet efterlignet af en konkurrent; reglerne for en markedsføringskampagne på de sociale medier; beskyttelse af rettigheder til varemærker, designs eller billeder; generelle regler for køb og salg og meget andet.” 

Rikke har også fornøjelsen af at deltage i modeugen to gange om året. Her er hun med til de fleste shows, taler med virksomheder på deres messestande og deltager i forskellige modeugeevents.

Derudover rejser Rikke også flere gang årlig til internationale konferencer, hvor hun netværker med advokater af forskellige nationaliteter og bliver opdateret på international lovgivning med betydning for branchen.
 

Hvilke udfordringer ser du for modebranchen i dag?


“Det går faktisk rigtig godt for den danske modebranche, og ”skandistyle” er hot i udlandet, blandt andet fordi en lang række danske designere og virksomheder har gjort det rigtig godt de seneste år.”

Rikke fortæller også at mange af Dansk Mode & Textils medlemmer eksporterer til udlandet i store mængder og konstant er på udkig efter nye potentielle markeder. Rikke peger dog på den udfordring der ligger i bæredygtighed, som er i stigende  fokus i branchen.

“Mange virksomheder forsøger at optimere deres processer og produkter til at slide så lidt som muligt på naturen og de mennesker, der er involveret i produktionen af deres varer. Det koster penge og medvirker naturligvis til, at priserne på de bæredygtige varer er højere end på andre tilsvarende ikke-bæredygtige varer.”

Kombinationen af efterspørgsel efter bæredygtigt tøj, der kan bruges i lang tid uden at gå af mode, og efterspørgsel på nye kollektioner, trends og sæsonpræget mode skaber yderligere udfordringer i følger Rikke Mynster.

Hvilke råd har du til andre som gerne vil arbejde i modebranchen?

 

  1.  Tro på dig selv, og at du har noget at byde på, uanset om din erfaring og kompetencer ikke helt passer til det, der umiddelbart søges.
  2. Vær serviceminded, arbejd hårdt og vær altid venlig og imødekommende, selvom du ikke bliver mødt på samme måde. Det kommer aldrig dårligt tilbage.
  3. Plej dit netværk, det er berigende både professionelt og socialt, og man ved aldrig hvilke muligheder, der byder sig fra uventede kanter.

 

Skrevet af Caroline Egelund Svarrer