--

Mød Modebranchen – Thomas Holland Christensen, kreativ og strategisk rådgiver: “Hvis jeg skulle vælge hvad jeg helst ville arbejde med, er det præcis det, jeg arbejder med lige nu”

Foto: Per Bergmann
Tekst: Ditte Nebeling Jensen

Thomas Holland Christensen har arbejdet i modebranchen i mere end 20 år inden for emner som Marketing, Salg og Ledelse. I dag arbejder han på VIA University og Erhvervsakademiet, og derudover er han også tilknyttet underviser på Innovative Fashion Management. Vi har taget en snak med ham om hans vej ind i branchen, og om hvilke gode råd han har til andre, der drømmer om at arbejde inden for samme felt.

Interessen for modebranchen


For Thomas Holland Christensen startede interessen for modebranchen tidligt. Han fortæller, hvordan han lige siden sine teenageår har følt det som et naturligt kald at arbejde netop inden for denne branche. Særligt design fik hurtigt en speciel plads hos Thomas:

“Så længe jeg kan huske tilbage, har jeg altid haft en interesse for godt design. Det gælder ikke kun for modetøj, men også for den overordnede livsstilsbranche. Et godt design for mig indeholder ikke kun produktet, men involverer i den grad også konceptet, service designet og dets marketing mix m.m. Det er meget sjældent jeg ser på et produkt som værende enkeltstående, uden at jeg ser nærmere på forretningsmodellen.”

Vejen ind i branchen


Men et arbejde inden for modebranchen kom ikke af sig selv. Thomas fortæller, hvordan han ad omveje endte hvor han er i dag:

“Jeg har nu arbejdet 20 år i livsstilsbranchen og min vej ind i branchen startede omkring 20-årsalderen. Forinden gik jeg på handelsskolen, og ved siden af mine studier arbejdede jeg på byens største natklub og sideløbende som model. Jeg havde en personlighed der blev bemærket i nattelivet og i den forbindelse var jeg også attraktiv for byens moderigtige butikker – Der har nok altid været en synergi mellem natteliv, fest og farver og relaterede modebranche. Derfor, da jeg fik tilbuddet om at arbejde som butikschef i en af byens mærkevarebutikker var det starten på rejsen ind i modebranchen. Når jeg ser tilbage på min rejse er jeg enormt beriget af de mange områder af modebranchen jeg har arbejdet med – Retail management, Branding, Marketing, Brand management, salg/salgsledelse, indkøb og design. Derudover har jeg de seneste 5 år beskæftiget mig som sparringspartner og strategisk rådgiver, samtidig med at jeg underviser ved Via University Design & Business og Erhvervsakademiet.”

 

Opnå afgørende viden om modebranchen på Innovative Fashion Management

 

Netop Thomas Hollands brede erfaringsgrundlag er det, der ligger forud for hans arbejde i dag. Ved sin undervisning på steder som Innovative Fashion Management, VIA og Erhvervsakademiet giver han gode råd til folk, der drømmer om også at komme ind i branchen:

“Hvis jeg skulle vælge hvad jeg helst ville arbejde med, er det præcis det, jeg arbejder med lige nu: At have muligheden for at dele ud af mine erfaringer til håbefulde studerende og fremtidens arbejdsmarked. Samtidig er dét at jeg kan blive stimuleret i det praktiske kreative arbejde som sparringspartner og strategisk rådgiver med udvikling af virksomheder fantastisk. Man kan vel fristes til at sige, at uden rejsen havde jeg ikke kunne arbejde med det, jeg gør nu.”

Gode råd og erfaringer


Hvad er det så for nogle erfaringer, Thomas deler ud af? Og hvilke gode råd har han til folk, der drømmer om at arbejde i modebranchen? Først og fremmest handler det om at finde den helt rigtige mening, med det man laver:

“Der findes ikke kun én vej ind i modebranchen. Find din egen vej og bliv ved med at bygge på din viden, færdigheder og kompetencer. Udfordringer har verden nok af, derfor, som jeg plejer at sige til mine studerende og håbefulde start ups: Lad nu være med at komme og introducere mig for en forretningsmodel, der ikke er tænkt ud af boksen, ikke giver mening eller ikke har et højere purpose, et WHY. Vi skal lytte mere til vores omgivelser og stille spørgsmål til de modeller, vi arbejder med i dag. Vi skal bruge refleksion som et værktøj til at stille modige, åbne spørgsmål og tænke os grundigt om. Verden har ikke brug for endnu et ligegyldigt produkt eller service, derfor handler det om kvalitet frem for kvantitet. Vi skal være kreative og skabe radikal innovation.
– Bæredygtighed og cirkulær økonomi er nøgleord.”

 

Drømmer du også om at arbejde i modebranchen? Læs mere og ansøg herunder