--

Mød Modebranchen – Daniel og Celine Silfen: “Vi arbejder hver dag på at gøre vores univers synligere og at skabe en speciel stemning omkring vores brand”

Foto: Privat
Tekst: Henny Müller Dahl

Bag det danske accessories brand Daniel Silfen står det unge søskendepar Daniel og Celine Silfen. Begge har de fra en tidlig alder haft stor interesse for modebranchen og for stilfuldt design. Vi har taget en snak med dem om deres vej ind i branchen, om at starte eget brand, og om deres visioner for fremtiden.

 

Med en helt særlig forkærlighed for trends, unikke designs og iøjnefaldende farver arbejder søskendeparret Daniel og Celine Silfen sammen om at gøre drømmen til virkelighed med brandet Daniel Silfen, der er kendt for sine ikoniske, farverige tasker til både kvinder og mænd. Men hvorfra stammer den store interesse for mode?

“Vi var egentlig ikke særligt gamle, før vi fandt stor interesse i hele modeuniverset. Vi har altid elsket trends, og hvordan de udvikler sig enten til noget kæmpestort eller hurtigt falder til jorden. Vi har altid haft masser af modeblade i huset, og vi er vokset op i en ‘taskefamilie’ med forældre som stiftere af Adax. Der har været en del middage, hvor snakken faldt over nye designs, modens farver og så videre. Det hele har været med til at vække vores interesse i modebranchen og samtidig givet os et realistisk billede af branchen”.

 

Vejen ind i branchen


Daniel Silfen startede som et projekt tilbage i 2013, da Daniel fik lyst til at prøve kræfter med at lave herretasker. Siden da er varesortimentet vokset, og arbejdsteamet har udvidet sig. Om brandets videreudvikling fortæller Daniel og Celine:

“Med tiden ville vi gerne have flere og flere farver, hvilket herrerne ikke var så friske på. I samarbejde med Emma Bauerfeind, som nu er kreativ direktør, fik vi lavet Daniel Silfens ikontaske “Emma”, som er opkaldt efter Emma. Det tog dog lidt tid, før kunderne fik øjnene op for tasken, men vi holdte den i kollektionen længe, fordi vi selv syntes, at den var fin. Vi fik også slået fast, at kærlighed til farver var det, vi alle tre havde til fælles, og det prøvede vi af på Emma-tasken. Dog har vi stadig en drøm om at lave til herrer igen. Vi synes også, at det virker som om, at der er sket en del i herrebranchen de seneste par år, og måske har de mod på lidt farver nu”.

 

En hverdag med flydende arbejdsfordeling, forretning og familiebånd


Der ligger meget tid, arbejde og strukturering i at være selvstændig forretningsdrivende. Den virkelighed har indehaverne af Daniel Silfen også oplevet. Da brandet stadig er et mindre firma, er arbejdsrollerne ofte flydende, og opgaverne for det meste varierede:

“Vi har faktisk ikke faste arbejdsroller, men det kommer nok også med tiden. På nuværende tidspunkt deler vi alle opgaver fra kundeservice, marketing, design, bestilling og så videre. Det kommer meget an på, hvad der haster. Så hjælper vi alle til. Det skyldes også, at det er gået stærkt det seneste års tid, og derfor har vi brug for at dele meget med hinanden”.

Daniel og Celine fortæller, hvordan det både er sjovt og udfordrende at være forretningspartnere samtidig med at have en så tæt familiemæssig relation. Dette har indflydelse på hverdagen, hvor diskussionerne kan handle om alt fra store ordre til valg af musik på kontoret:

“Det er virkelig sjovt, og vi har de vildeste oplevelser sammen. Det er jo en fordel og ulempe, at vi altid er 100% ærlige overfor hinanden og samtidig ønsker det bedste for hinanden og firmaet. Med tiden har vi lært meget af at tage tingene skridt for skridt og at se lyst på udfordringerne i stedet for at føle, at det hele falder sammen. I sidste ende har vi aldrig prøvet at gå som uvenner fra kontoret, og vi starter altid på en frisk næste dag”.

 

Succeshistorier, drømme og visioner


På kort tid har Daniel Silfen opnået en plads i mange modeinteresseredes hjerter, og den øgede opmærksomhed omkring brandet har allerede medbragt en lang række succesoplevelser:

“Overordnet set er vi lykkelige over, at folk tør satse mere og mere på vores farverige univers. I starten var det næsten kun sort og mørke farver, der rykkede. Men især vores plastiktasker gjorde, at folk turde slå sig løs med de forskellige farver, vi satsede på i sommers. Det har været den fedeste rejse”.

Og det unge søskendepar har også klare visioner for fremtiden, hvor drømmen blandt andet er at udvide til andre lande og at udvikle et større vareudvalg:

“Vi har en drøm om at skabe et multibrand med linjer bestående af tøj og accessories, hvilket vi allerede arbejder på. Derudover vil vi enormt gerne udvide mere internationalt. På nuværende tidspunkt fokuserer vi på Norge, hvor vi er blevet taget super godt imod, og det har været meget spændende. Vi synes, at man altid kan forbedre verdenen og viben, man skaber omkring et brand. Vi arbejder hver dag på at gøre vores univers synligere og at skabe en speciel stemning omkring vores brand”.

 

Om vigtigheden af positiv brandeksponering og andre gode råd


I modebranchen er det vigtigt at være i kontakt med sine kunder, og i denne digitale tid er det særligt værktøjer som Instagram, der kan gøre betydelig forskel for opfattelsen af ens brand. At skabe et positivt og inspirerende udtryk på de sociale medier har været et vigtigt fokuspunkt hos Daniel Silfen:

“Vi snakkede om, at det kunne være fedt at have en mere personlig og tilgængelig profil på vores Instagram, hvor vi prøvede at give et bedre indblik i, hvad vi lavede på kontoret, og hvad vi selv blev inspireret af. Emma og Celine er blevet vante ansigter på profilen, hvor de har taget en masse billeder med taskerne som dele af outfits. Det har det virket som om, at vores følgere har taget godt imod. Vi har også satset på vores mest trofaste influencere, som virkelig brænder for brandet. Med et begrænset marketingbudget har dette været perfekt for os”.

For Daniel Silfen har rejsen indtil videre budt på mange erfaringer og oplevelser. Men ifølge Daniel og Celine er det særligt to ting, der har størst betydning – kærligheden til ens produkt og opbakningen fra ens nærmeste:

“Lav noget, du selv ville elske at købe. Der er ikke noget bedre, end når man synes, at ens egen taske er den flotteste af dem alle. Vi har haft meget glæde af at have familie og venner i ryggen”.