fbpx

UNG I MODEBRANCHEN – CSR Responsible hos Rains, Maria Bill Rasmussen

Rains er brandet bag nyfortolkningen af den klassiske regnfrakke, der er skabt ud fra overbevisningen om, at funktionalitet og design godt kan gå hånd i hånd. Vi har talt med CSR Responsible, tidl. PR & Marketing Coordinator, Maria Bill Rasmussen, om hendes vej ind i modebranchen, hendes daglige arbejde og hendes drømme for fremtiden.

Maria Bill Rasmussen er en af de mange unge ildsjæle i modebranchen, som hver dag er med til at holde branchen i gang og nytænke og udfordre den. Hun har været hos brandet Rains siden januar 2018, hvor hun startede som PR & Marketing Coordinator. Nu har hun bevæget sig videre til stillingen som CSR Responsible.

Et fokus på socialt ansvar

Marias arbejde som PR & Marketing Coordinator bestod af at koordinere og eksekvere marketingrelaterede opgaver samt PR. Hun stod blandt andet for planlægningen af indhold, tilrettelæggelse og tekstforfatning af kampagner og versionering af marketingmateriale til forskellige markeder. Maria havde i sit arbejde desuden indgående kendskab til PR hvor hun, i samarbejde med Rains’ internationale partnere, stod for koordinering og dokumentering af deres resultater, samt vedligeholdelse og indgåelse af nye relationer. Maria synes især, det har været spændende at arbejde med brandet, og være med til at definere det:

“Jeg ser det som et stort privilegium at kunne værne om et brand, og jeg synes, at det er fantastisk hver dag at dykke ned i et veldefineret univers for at finde brandets personlighed frem.”

I sin nye stilling tager hun både sine erfaringer med PR og marketing med sig, samtidig med at hun drager nytte af sin kommunikationsuddannelse. CSR (Corporate Social Responsibility) er en betegnelse for virksomheders arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres arbejde og forretning, og Marias arbejde som CSR Responsible består altså af at sikre, at Rains kontinuerligt udvikler sig i en mere bæredygtig retning. Det betyder blandt andet, at hun skal bygge strategisk bro mellem forretningen og det samfundsansvar, de som modevirksomhed tager seriøst.

Men hvordan kan man helt præcist bygge bro mellem kommunikation, PR, marketing og firmaers sociale og miljømæssige ansvar? Vi har spurgt Maria ind til netop dette, og hun fortæller:

“Jo, se – det er jo sådan, at CSR rent organisatorisk absolut ikke er en del af PR og marketing. Når man så alligevel kan linke de to afdelinger sammen, er det fordi, at der foreligger et kommunikationspotentiale, man som virksomhed kan vælge at forløse, når man arbejder strategisk med CSR. På den anden side af computerskærmen sidder nemlig en generation (Millennials), som generelt ønsker at vide mere om virksomheders bæredygtige og socialansvarlige tiltag”.  

Virksomheder som Rains, der har et stort fokus på CSR medfører altså en stilling som Marias, hvor gode kommunikationsevner og et indgående kendskab til marketing samt forretningens identitet er væsentlig.

En enorm nysgerrighed for modebranchen

Marias interesse for modebranchen startede tidligt, og blev efterfølgende til en enorm nysgerrighed for modebranchen.

“Jeg var i en ret ung alder bevidst om, at jeg ville begå mig i branchen, og jeg lagde derfor en plan for realisering. Det var først og fremmest vigtigt for mig at forholde mig ydmygt til processen, men at arbejde ihærdigt for den. Efter gymnasiet stod jeg i lære hos det daværende modehus Bruuns Bazaar, da jeg ønskede at få styrket min forretningsforståelse og få indsigt i arbejdet rundt om et så eksklusivt brand. Det blev blandt andet her, at jeg for alvor fik øjnene op for kreativ formidling og kunsten at besjæle et ellers statisk produkt. Min tidlige introduktion til modebranchen højnede min interesse og udviklede min nuværende passion for kreativ formidling og strategisk kommunikation.”

Maria har længe vidst, at hun ville kombinere sin personlige interesse for mode, med den faglige interesse for kommunikation, og derfor har hun forsøgt at få disse to verdener til at møde hinanden:

“Da jeg i min elevtid skrev fagprøve, havde jeg et meget bevidst fokus på kommunikation i form af nudging (adfærdsdesign) og omvendt, da jeg skulle søge praktikplads under mit kommunikationsstudie på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, var jeg meget bevidst om at søge tilbage til modebranchen. Videre tilbragte jeg et semester i USA, hvor jeg specialiserede mig i International Advertising og Fashion Public Relations. Min målrettede vej ind i branchen har givet mig en både strategisk og praktisk værktøjskasse, jeg aldrig ville have været foruden.”

Succes, drømme og fremtid

Ifølge Maria hænger godt samarbejde og succes oftest sammen, og hun fortæller, hvordan en arbejdsrelateret succeshistorie sjældent er helt hendes egen. Hun fremhæver dog et særligt punkt i sin karriere:

“Dog står mit første PR-event stadig ud som min største personlige succesoplevelse. Det gav mig en utrolig stor tilfredshedsfølelse selv at have tilrettelagt og eksekveret hvert enkelte step i oplevelsen og efterfølgende at kunne mærke en massiv interesse.”

Den store forkærlighed for strategisk kommunikation, og hele processen omkring det, er en del af Marias drømme for hendes fremtid i modebranchen. Derudover drømmer hun om, at hun med tiden kan dele ud af sine erfaringer:

“Jeg drømmer om fortsat at kunne arbejde strategisk med kommunikation. Jeg har som nævnt en stor forkærlighed for processen, hvilket også afspejler min interesse for den analytiske del, der går forud for enhver kommunikationsindsats. Med tiden håber jeg, at jeg kan dele ud af min passion, mine kompetencer og erfaringer – samt de flere erfaringer jeg endnu har til gode.”

Modebranchens samfundsansvar og gode råd

Modebranchen møder også udfordringer, som man som virksomhed bliver nødt til at forholde sig til. Særligt problemstillingen omkring forurening og miljø, og branchens generelle samfundsansvar er forhold, som modevirksomheder skal tage stilling til. Netop dette, er som sagt hvad Maria beskæftiger sig med i sit arbejde som CSR Responsible, og hun fortæller om de udfordringer der er i omstillingen til forbrugernes høje forventninger:

“Uden at være ekspert vil jeg vove den påstand, at modebranchens største udfordring er at omstille sig forbrugernes høje forventninger til branchens samfundsansvar. Selvom analyser viser, at der stadig er et skel mellem forbrugernes idealistiske holdning og deres faktiske adfærd, bør man i dette tilfælde ikke vente på forbrugerne. Det kræver tid, viden og ressourcer at omstille sig – og de modevirksomheder, der gør det nu vil blive belønnet i fremtiden. Derudover ses der en tendens til at OECD’s vejledende retningslinjer for nødvendig omhu bliver omsat til lovmæssige forpligtelser, og hvis flere er på vej, kan mange modevirksomheder få travlt.”

Maria mener derfor at virksomheder, som på nuværende tidspunkt vælger at forholde sig til det ansvar de har overfor samfundet, vil blive belønnet i fremtiden.

Vi har afslutningsvist spurgt Maria om hun har nogle gode råd til andre, der drømmer om at arbejde i modebranchen:

“Med en nøgtern tilgang til modebranchen er mit råd, at man bør differentiere sig professionelt fra de, der søger ind i modebranchen blot fordi, at den er attraktiv. Modevirksomheder arbejder ikke udelukkende med mode, og branchen bliver ikke mindre seriøs af at være kreativ. Tværtimod. Den globale modebranche har en værdi af et trillionbeløb (USD), og det er ikke et resultat af ”it’s all fun and glitter”. Der findes langt flere lag, og i takt med udviklingen stilles der højere krav til specialiserede faglige kompetencer. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvad din profil kan bidrage med, og så skal din profil jo helst afspejle et fagligt felt, du er mindst ligeså optaget af som mode. At have interesse for mode sikrer altså ikke din plads i branchen, men den er helt bestemt din start. En ting er dog sikkert – at investere i viden vinder altid!”

Drømmer du også om at blive en del af modebranchen? Så tjek vores karrierefremmende forløb, Innovative Fashion Management, ud her

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming