--

Ung i modebranchen: Rikke Charlotte, Freelancekonsulent

Vi har talt med freelancekonsulent, Rikke Charlotte, om hendes vej ind i modebranchen, og hvilke gode råd hun har til andre, som drømmer om at arbejde inden for modebranchen.

Rikke Charlottes interesse for modebranchen startede tidligt, og hun blev hurtigt klar over, at det var inden for denne branche hun ville gøre sig karriere:

“Efter gymnasiet startede jeg på TEKO, og jeg blev hurtigt ansat hos en designvirksomhed, hvor jeg de kommende fem år udviklede mine kompetencer indenfor hele designprocessen. Jeg havde et ønske om at få styrket mine kommunikationsevner, og jeg valgte derfor at videreuddanne mig med en bachelor.”

Ung i modebranchen og sin egen chef

Rikke Charlotte begyndte sin vej i modebranchen som designassistent, hvor hun løbende dygtiggjorde sig. Med sin store passion for mode og styling har hun gennem sin karriere udvidet sine kompetencer.

“Jeg har igennem de seneste ti år skabt mig så meget erfaring, at jeg har arbejdet mig op fra assistent til nu at være freelancekonsulent.”

I dag består Rikke Charlottes arbejde som freelancekonsulent i, at hjælpe hendes samarbejdspartnere med at skabe og opretholde overblik over deres projekter.

“Mit arbejde består i, at gribe alle de bolde som mine samarbejdspartnere kaster op i luften, og at skabe og projektlede opgaver for en håndfuld kreative typer – samtidig med at jeg sideløbende arbejder freelance som stylist og kostumier på diverse produktioner.”

Modebranchens digitale udvikling

Modebranchen har også ramt den digitale udvikling, hvor sociale medier har stor indflydelse på trends og er blevet en direkte kommunikationskanal til forbrugeren. Vi spurgte Rikke Charlotte hvilke udfordringer hun ser for modebranchen i dag:

“Modebranchen er om noget blevet endnu mere omskiftelig med hele den digitale udvikling – så udfordringen er at holde tungen lige i munden og stole på sine egne intentioner i en branche der rykker så hurtigt, at de færreste kan følge med.”

Den digitale udvikling og de sociale medier har åbnet op for en hel ny verden, hvor influencers skaber deres eget personlige brand og kan kommunikere direkte til deres følgere. Social Zoo er et kreativt bureau, som hjælper influencers med at skabe content og vedligeholde deres sociale profiler. Da vi spurgte Rikke Charlotte om, hvad hendes største succeshistorie inden for hendes arbejde var, så var svaret klart:

“Til dato er min største succes stadig min første kampagne for mit tidligere job hos Social Zoo, hvor jeg som projektleder, sammen med en håndfuld af vores talenenter udviklede og eksekverede en stor online kampagne.”

Dit bedste råd til dem, der drømmer om et job med mode?

Vi har afslutningsvist spurgt Rikke Charlotte om, hvad hendes bedste råd er til andre, som drømmer om at skabe sig en karriere inden for modebranchen:

“Mit bedste råd er, at hårdt arbejde betaler sig – det har i hvert fald virket for mig.”


Drømmer du også om at skabe dig en karriere inden for modebranchen? – Innovative Fashion Management tager dig tæt på modebranchen.

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming