fbpx

The Big Four – New York Fashion Week

Modeugens historie går langt tilbage, og man kan undervejs ikke undgå at støde på byerne New York, London, Milano og selvfølgelig Paris. Disse byer er dem som rent historisk har været med til at definere rammerne omkring det vi i dag forstår ved en modeuge – og derfor går de også under navnet The Big Four.

Hos Innovative Fashion Management har vi derfor rettet blikket mod den første af disse modeuger, nemlig New York Fashion Week. Vil du gerne vide mere om modeugen og dens historie – så læs med her.

Men hvad er en modeuge egentlig?

En modeuge er en af de vigtigste begivenheder der finder sted i branchen to gange årligt. Det er en uge hvor berømte modehuse og designere får muligheden for at vise deres seneste kollektioner frem til den kommende sæson.

Der findes to typer af modeshows – dem der er dedikeret til dametøj, og desuden modeshows for herretøj. Modeugerne henvendt til kvinderne afholdes i februar og september/oktober måned, mens herretøjsshowene afholdes i januar og juni/juli måned. Udover disse findes der også Haute couture-modeshows, som vises i Paris i januar og juli måned.

I dag afholdes der mere end 40 modeuger verden over, hvoraf flere af disse er store og anerkendte – dog ikke større end The Big Four.

The Big Apple

Den første egentlige modeuge blev afholdt i 1943 i New York, under navnet “Fashion Press Week”. New York anses for at være den første by, til at afholde en modeuge, da man for første gang organiserede og planlagde modeugen efter sæsoner.

Det var dog først i 1990’erne at man gik væk fra at bruge navnet Fashion Press Week, og brugte byens navn, så det blev til New York Fashion Week. 

Den otte-dage lange modeuge, er hvert år den første til at starte Fashion Week-sæsonen, efterfulgt af modeugerne i London, Milano og Paris. Det tager omkring tre uger at arrangere modeugen, hvor der typisk er mere end 300 modeshows planlagt og fordelt over hele ugen. I forbindelse med planlægningen og eksekveringen af modeugen er der mere end 184.000 personer involveret, som er med til at sørge for at modeugen forløber uden problemer.

New York Fashion Week er rent kommercielt en af de modeuger der tiltrækker sig mest omtale, når den løber af stablen to gange årligt. Tilbage i 2015 blev hashtagget #NYFW brugt 31,6 millioner gange, mens omkring 125.000 personer deltog i modeugen og over 2 millioner live-streamede den.

Vil du med til NYFW?

Går du med drømmen om at deltage på New York Fashion Week?

Der findes to forskellige typer af shows, nemlig dem der kun er henvendt til branchen, og dem som er åbne for offentligheden. Modeshowene henvendt til branchen, er primært forbeholdt købere og presse.

For at deltage på et af de offentlige modeshows kan man enten kontakte et specifikt modehus, eller registrere sig direkte hos NYFW. Det kræver dog stor tålmodighed, da modehusene modtager mange anmodninger hele året rundt. Alle har dog mulighed for at live-streame modeugen, hvilket kan gøres direkte på deres hjemmeside.

Du kan læse mere om NYFW på deres hjemmeside: https://nyfw.com/

Drømmer du om at arbejde inden for modebranchen, og måske endda være med til at arrangerere eller fremvise dit unikke brand på en modeuge? – Så er Innovative Fashion Management måske noget for dig

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming