--

Fashion Freshmen – Mads Josiasen

I artikelserien ’Fashion Freshmen’ sætter vi fokus på en række af Innovative Fashion Managements ambitiøse deltagere, og denne gang har vi taget en snak med nuværende deltager Mads Josiasen fra Team 4 i Aarhus.

Innovative Fashion Management er et kreativt brancheforløb, der hjælper dig som modeelsker til en karriere i den konkurrenceprægede modeindustri. Via undervisning fra relevante fagfolk lærer du branchen at kende og styrker dit netværk, så du bliver klar til at sætte dit præg på den danske modebranche. Nuværende deltager Mads Josiasen fortæller her om sine drømme og mål med at deltage på Innovative Fashion Management.

Hvorfor har du valgt at søge ind på Innovative Fashion Management?

“Først og fremmest ønsker jeg mig en fremtid i modebranchen, men der en stor flok bejlere til de forskellige stillinger, hvor Innovative Fashion Management forhåbentlig kan være med til at skabe en mulig åbning for mig. Dernæst vil jeg gerne have indsigt i de forskellige grene indenfor modebranchen. Jeg har læst Design & Business på Via Design med specialeretningen Kommunikation & Mediestrategi. Innovative Fashion Management forløbet giver mig et godt kendskab til andre områder i modebranchen, som kunne være interessante for mig.”

Hvad håber du på at tage med dig fra forløbet?

“Jeg håber, at forløbet giver mig en indsigt i modebranchen generelt, ligeledes en form for afklaring, i forhold til hvor i branchen jeg ser mig selv have en fremtid. Det er ikke nødvendigvis afgørende, at jeg finder det ideelle job, fordi én ting, som jeg allerede har lært i forløbet er, at med vilje og interesse kommer man vidt omkring i modebranchen, hvis du først kommer ind og beviser dit værd. Problematikken ligger i at få en fod indenfor i branchen. Forløbet kan muligvis give mig et godt netværk, både i kraft af det fantastiske hold, som vi er samlet, men i særdeleshed fra de kompetente undervisere, som giver undervisning og sparring til os, som higer efter en chance i branchen.”

Hvad drømmer du om at opnå inden for modebranchen? Hvor vil du gerne ende henne?

“Jeg har forskellige drømme forbundet med mode. Jeg drømmer den ene dag om at formidle mode, hvor jeg forholder mig til stil, nye kollektioner, mode i et historisk perspektiv etc. Det bunder helt generelt i min mange års interesse af mode. Den næste dag vil jeg gerne arbejde for en modevirksomhed/designer, som jeg selv kan identificere mig med, der ønsker at få sit brand formidlet ud til målgruppen. Den tredje dag drømmer jeg mig væk i tanken om, hvilken optur det vil være at se andre gå i det tøj, som jeg har været med til at designe.

Jeg drømmer i første omgang om at komme ind i branchen, hvorefter jeg forhåbentlig kan bide mig fast og være med til at udvikle modebranchen i en positiv retning ud fra det job, som jeg besidder på det tidspunkt. Jeg vil gerne ende et sted, hvor jeg, qua min interesse for mode, bibeholder samme interesse, således at jeg ikke ser mit job som et arbejde, men stadigvæk som min interesse. Det vil inspirere, udvikle, og give mig de bedste forudsætninger for at lykkes i modebranchen.”

Hvorfor synes du, at man skal sende en ansøgning til Innovative Fashion Management?

“Det synes jeg, du skal, hvis du har en drøm om at arbejde i modebranchen. Det har ikke noget at sige, om du kommer direkte fra Gymnasiet, har færdiggjort din videregående uddannelse eller allerede er på arbejdsmarkedet. Enhver kan få noget med fra forløbet. Det er interesse og engagement, som er vigtigst, hvis du overvejer at ansøge. Du kommer på et lille hold med en flok inkarnerede modefans, og modtager undervisning af skarpe og kompetente fagfolk. Så hvis du udviser engagement, skal interessen nok blive skærpet i forløbet. Du kommer ligeledes derfra med viden om og indsigt i forskellige områder af modebranchen, således du måske bliver afklaret i, hvor i modebranchen du ønsker at arbejde.”

Drømmer du ligesom Mads om at få en fod ind i modebranchen? Innovative Fashion Management hjælper din karriere inden for modebranchen i gang gennem 6 sessions, hvor du introduceres til modebranchens vigtigste aspekter.

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming