--

The Big Four – Paris Fashion Week

Modeugens historie går langt tilbage, og man kan undervejs ikke undgå at støde på byerne New York, London, Milano og selvfølgelig Paris. Disse byer er dem som rent historisk har været med til at definere rammerne omkring det vi i dag forstår ved en modeuge – og derfor går de også under navnet The Big Four.

Hos Innovative Fashion Management har vi derfor rettet blikket mod den fjerde og sidste af disse modeuger, nemlig Paris Fashion Week. Vil du gerne vide mere om modeugen og dens historie – så læs med her.

Paris Fashion Week

Allerede i 1800-tallet blev der afholdt mindre private shows i Paris, hvor særligt udvalgte kvinder fik lov at se og bære den nyeste couture. Designerne lod få udvalgte kvinder bære tøjet på offentlige steder, for at andre kunne se deres designs. På denne tid lå der ikke organisering bag de mindre shows, og derfor betragter man det ikke som en “rigtig modeuge”, men i den grad som modeugens begyndelse.

Modeugen i Paris begyndte tilbage i 1945, hvor man afholdte couture-shows, og i 1973 blev det for første gang arrangeret af The French Fashion Federation, som stadig i dag er med i planlægningen af modeugen. I modsætning til de andre modeuger, findes der faktisk hele to modeuger i Paris (hvis man ikke tæller herretøjs-shows med). Der afholdes både showet “Haute couture”, som er high fashion, og desuden “Prêt-à-porter”, som er ready to wear showene. 

Paris Fashion Week varer i hele 9 dage, hvilket gør den til den længste af modeugerne. Modeugen afholdes altid i begyndelsen af oktober og marts måned, og i den forbindelse afholdes der 91 shows samt 46 præsentationer, hvoraf Chanel altid er den største med over 2600 gæster.

Vil du vide mere om? Du kan læse mere om PFW på deres hjemmeside: https://fhcm.paris/en/

Drømmer du om at arbejde inden for modebranchen, og måske endda være med til at arrangerere eller fremvise dit unikke brand på en modeuge? – Så er Innovative Fashion Management måske noget for dig

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming