--

Haute Couture – Målet efter perfektion

Frankrig og særligt Paris er verdenskendt for deres eksklusive designere og modehuse. Hos Innovative Fashion Management er vi dykket ned i et af modebranchens mest anerkendte titler – nemlig haute couture. Vil du gerne vide mere om haute couture og hvad det franske ord egentlig dækker over? – Så læs med lige her.

Haute couture betyder direkte oversat, “finere syning”, og begrebet dækker grundlæggende over fremstillingen af unikke skræddersyede styles. Det er en disciplin, som vægter skrædderkunsten højt, hvor man fremstiller tøj syet efter personlige mål, så det er fuldstændigt tilpasset kroppen.

Den tidlige begyndelse

Haute couture havde allerede sin spæde start i Frankrig i begyndelse af det 19. århundrede. Det var oprindeligt englænderen, Charles Frederick Worth, som begyndte at designe og producere små kollektioner i Paris, hvorefter han fremviste dem til potentielle kunder. På denne tid var det nyt, at designeren selv kom med idéerne til designet, da det førhen var kunderne som skitserede deres idéer overfor designeren, som derefter syede efter kundens ønske. Charles Frederick Worth betragtes af mange som faderen til haute couture.

Under selve fremstillingen af et haute couture design, bliver der først lavet en syprøve i for eksempel lærredsstof, som tilpasses kundens størrelse og mål. Herefter anvendes syprøven til at fremstille den endelige style, som selvfølgelig fremstilles i det ønskede materiale i højeste kvalitet, hvor selv de mindste søm skal skjules. Haute couture er derfor lig med høj kvalitet og øje for detaljen.

Haute couture, en beskyttet titel

Haute couture er en beskyttet titel, som rent lovmæssigt kun må anvendes af designere, som opfylder en række kriterier, som blev opstillet tilbage i 1942, men som dog er blevet  opdateret i 1992. Der bliver hvert år udarbejdet en liste af interesseorganisationen, Chambre de commerce et d’industrie de Paris, som viser de modehuse og designere, som opfylder kriterierne og dermed kan mærke deres kollektionerne som haute couture.

Der findes helt konkret fire kriterier, som skal opfyldes hvis designere og modehusene vil kunne bruge den eftertragtede titel:

  1. Man skal være medlem af foreningen Chambre Syndicale De La Couture
  2. Designet skal være lavet på bestilling fra en privat kunde
  3. Modehuset eller designere skal have et atelier i Paris, som har mindst 15 personer fuldtidsansat
  4. Modehuset eller designere skal hver sæson fremvise en kollektion til den parisiske presse, som skal omfatte mindst 35 designs

Der findes yderligere krav til selve produktionen af kollektionerne, hvor blandt andet perler skal håndsyes på med handsker, oplægninger skal have usynlige håndsting og blonder skal syes sammen i hånden.

Antallet af haute couture-huse er blevet væsentligt mindre med årene, da der i 1946 var omkring 106 som måtte bruge titlen, hvorimod der i dag kun findes omkring ti. De haute couture-huse som findes i dag omfatter blandt andet Coco Chanel, Christian Dior, Pierre Balmain og Yves Saint Laurent.

Fra Haute couture til ready-to-wear

I dag er de haute couture-kollektioner som fremstilles ofte meget eksperimenterende og til dels overdrevne. Det handler for mange designere og modehuse om at udforske sine idéer og prøve dem af under modeugen. Alle haute couture-husene fremstiller i dag også ready-to-wear kollektioner, som produceres med fabriksudstyr og efter standard mønstre, som også er med til at holde omkostningerne nede. Det ses også at flere modehuse er begyndt at præsentere deres ready-to-wear kollektioner sammen med deres haute couture. 

Dette betyder i praksis, at de haute couture-design som fremstilles i dag sjældent er til salg, og i stedet anvendes til andre formål efter fremvisningen på modeugen. Chanel har blandt andet lånt nogle af deres haute couture-design ud til kendte personer, som for eksempel har reklameret deres parfumer eller til flere forskellige rød løber-arrangementer.

Drømmer du om at fremstille dit eget design, og måske endda efter nogle af haute couture kriterierne? På Innovative Fashion Management kommer du tæt på modebranchen og får blandt andet kendskab til product management. 

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming