fbpx

Mød modebranchen: Sofie Niebuhr, Head of PR & Marketing Envii

Vi har talt med Head of PR & Marketing i Envii, Sofie Niebuhr, og spurgt ind til hendes vej ind i modebranchen. Hun giver derudover sine gode råd til andre, der drømmer om en karriere inden for modebranchen.

Sofies arbejde som Head of PR & Marketing består primært i at kommunikere Envii ud til brandets målgruppe. Sofie er derfor ansvarlig for at lave content og planlægge kommende shoots, projekter, tiltag, events og design-samarbejder. Sofie er desuden ansvarlig for Enviis sociale medier, hvor hun sammen med deres PR-koordinator planlægger og opdaterer dagligt.

Sofies interesse for modebranchen startede allerede i en tidlig alder, hvor hun elskede at læse i modemagasiner, og var meget bevidst omkring hvilket tøj, hun ville gå i:

“Jeg har altid elsket at læse i modemagasiner, siden jeg var helt ung, og siden børnehaven har jeg haft en meget klar holdning til, hvad for noget tøj jeg ville have på – bare spørg min mor. Jeg har altid elsket mode, og jeg synes det er en spændende dynamisk branche, men jeg troede faktisk aldrig, jeg skulle arbejde i modebranchen. Men efter gymnasiet fik jeg et deltidsjob i Zara-butikken i Århus, og det åbnede lidt op for mig. Men det tog et par andre sidejobs i butikker i både London, hvor jeg boede et par måneder og i Århus, samt et par år i ølbranchen hos Carlsberg, før jeg for alvor endte i modebranchen hos Envii, hvor jeg er nu.”

Sofies vej ind i modebranchen

Sofie beskriver selv sin vej ind i modebranchen som tilfældig, og uddyber:

“Jeg startede på CBS og flyttede til København efter at have boet et par måneder i London. Jeg startede kort tid efter hos Carlsberg i deres on-trade og senere marketingafdeling. Jeg har aldrig betragtet mig selv som særlig kreativ, men efter et par år på CBS, fik jeg en snert af, at jeg godt kunne lide marketing, og især branding, og dermed havde en naturlig forståelse for kommunikation. Dengang tror jeg slet ikke at jeg vidste hvordan, jeg kunne bruge min uddannelse i modebranchen, fordi jeg måske havde en overbevisning og et indtryk af, at man skulle være noget specielt, eller vide en helt masse om internationale designere, catwalks, branchefolk, trends og tendenser. Da jeg stoppede hos Carlsberg, og netop var startet på min kandidat på CBS, kunne jeg godt mærke, at min interesse for mode var vokset – nok i takt med at jeg havde arbejdet i ølbranchen, og måske havde brug for at prøve noget helt andet af. Jeg tog fat i Anne, som i dag er min nuværende chef, og efter et par måneder kom hun tilbage og tilbød mig et vikariat, som PR og marketingskoordinator hos Envii, som senere blev til et fuldtidsjob, og nu har jeg været ansat i 4 år. Man lærer jo sindssygt meget hen ad vejen og ved at blive kastet ud i det. Det var en kæmpe og unik mulighed, som Anne dengang gav mig, så jeg kunne arbejde i praksis, udover blot at læse flere hundrede sider om branding på CBS.”

Den nye Envii-pige 

Vi spurgte Sofie, hvad hendes største succeshistorie indtil videre har været:

“Uha, det synes jeg er svært. Jeg synes der har været mange gode projekter og tiltag, som vi har arbejdet sammen på hos Envii. Men en af de helt store er måske det, jeg har arbejdet meget ihærdigt og meget proaktivt på, siden jeg startede for 4 år siden; få skabt et brandkendskab og udvikle Envii-brandet i den rigtige retning til den rigtige målgruppe på de rigtige platforme. Da jeg startede, var Instagram ikke vores hovedplatform, så min største opgave var at dykke helt ned i målgruppen, få redefineret Envii-pigen, og finde en måde at profilere brandet i den retning, som man ønskede.”

Modebranchens udfordringer i dag

Sofie ser CSR som en af modebranchens største udfordringer, men hun mener samtidig også, at det er en mulighed. Der er over en årrække blevet skabt øget opmærksomhed omkring CSR og bæredygtighed, og forventningerne er ligeledes blevet større til modebranchens aktører.

“Jeg tror flere og flere brands bliver nødt til at kigge i denne retning, hvis de ønsker at overleve på den lange bane, da jeg tror det bliver en helt naturligt købefaktor. Tøjproduktion er jo en af de største syndere i forhold til klima, og derfor skal der for alvor retænkes i måden man producerer tøj og kollektioner på, samt hvordan man fragter det, og i det hele taget hvordan man arbejder. Sammenkoblet med dette, tror jeg vi skal forvente at se en modreaktion i forhold til hele denne perfektheds-kultur, influencer marketing, og hele den utroværdige-bølge med blandt andet fake følgere, som man har været vidne til. Jeg tror vi kommer til at se meget mere ’au natural’, og mere meningsfyldte kampagner, budskaber, kollektioner og samarbejder. Purpose-drevet marketing bliver uden tvivl det nye, og brands skal finde frem til sit WHY for at gøre sig konkurrencedygtige i et samfund, hvor forbrugeren bliver mere og mere kritisk, og i højere grad efterspørger varer og ydelser der giver mere mening, og som frembringer og vækker gode følelser i en. Produktet er ikke længere nok i sig selv.”

Skal man være noget specielt for at arbejde i modebranchen?

“Alle mennesker er specielle, for alle mennesker er ikke ens – og jeg tror ikke modebranchen er anderledes end andre brancher på den måde, at man skal være et sted, hvor man kan tillade sig at være tro mod sig selv, og kunne give sig selv de bedste forudsætninger for at arbejde med noget, man synes giver glæde og mening. Modebranchen har måske fået et ry for at være en hård og barsk branche, men tror det bunder i at, der er så mange passioneret mennesker i denne branche. Mange arbejder med mode, fordi det er deres store passion og hobby. Man skal i modebranchen, som alle andre brancher finde sin indre passion, drivkraft, og være åben og ydmyg for de mennesker og muligheder man møder på sin vej.”

Sofies bedste råd til dig der vil arbejde i modebranchen 

“Modebranchen er en sindssyg spændende og dynamisk branche, som ændrer sig hele tiden, og hvor der altid er nye muligheder, og altid et eller andet sted at passe ind. Jeg lærte meget tidligt af min far, at man skaber sit eget job – og det er først indenfor de sidste par år, at jeg oprigtigt har forstået, hvad han mente med det. Men han har fuldstændig ret, og hvis man drømmer om et job i modebranchen, så skal man ud og skabe det og tage valg, der kan pege ind i den retning, hvor man gerne vil hen. Det er også OK, hvis man ikke lige ved hvilken plads, eller hvilke erfaringer og kompetencer som specifikt kendetegner en, det finder man ud af hen ad vejen, og alt og alle personer skal ses som læring og visdom.”

Drømmer du også om at starte en karriere inden for modebranchen? – På Innovative Fashion Management udvider du dine kompetencer og styrker dit netværk.

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming