fbpx

Visionen bag Cleo De Laet er klar, mode skal fortælle en historie

Foto: Privat

Tekst: Sofie Segall

Designeren Cleo De Laet har været nysgerrig på at lære og hun har opsøgt de muligheder, som kunne bane vejen for hende. Cleos design er indbegrebet af personlighed og ikke nok med at hendes visuelle tryk er håndlavet, så fortæller det også en historie. 

“Min inspiration er Leonard Cohen. Jeg så en udstilling med ham i København i vinters og der var nogle af hans digte som gjorde et specielt indtryk. Jeg brugte et af dem, hvor han beskriver kvindens skønhed.  Jeg så også et program på DR, hvor danske musikere skulle skrive sange baseret på danske digte og her lærte jeg om Jens August Schade, som er fra det 20 århundrede. Han brugte meget af sin tid på bodegaer rundt omkring i København, hvorfra han i sine digte beskrev hans kærlighed til kvinder. Derudover blev jeg især fanget af hans måde at beskrive forår på i et af hans digte. Derfor har jeg brugt 2 af hans digte som inspiration til mine egne værker.” 

Allerede som teenager startede jeg med at sy og som 16- 17 årig startede jeg på kunstskoler. Mine  sommerferier brugte jeg på at flyve til London og Paris for at deltage i modekonkurrencer. Lidt senere begyndte jeg at studere arkitektur i Belgien hvor jeg er fra. Efter at jeg havde taget min arkitektuddannelse, kom jeg til Danmark og begyndte at arbejde hos Henrik Vibskov. Nu er jeg nået til et sted, hvor jeg gerne vil fokusere på mit eget, så jeg hjælper freelance designere med at udvikle deres produkter, samtidig med at jeg er igang med mine egne projekter. 

Det har altid handlet om at finde min egen vej som designer og udforske den vej. Jeg har fundet en balance mellem at tjene penge og lave det som jeg elsker. Jeg laver jo freelance for at have en stabil indkomst og så bruger jeg pengene som jeg tjener, til at ligge i mine egne værker. Hver en proces har brug for tid og lige nu har mine værker brug for tid, for at jeg kan finde mit rette klientel og marked. Derudover er mine ambitioner at skabe noget som er bæredygtigt og personligt”.

Jeg går ikke op i trends eller hits, men jeg har altid haft en følelsesmæssig relation til beklædning. Både det jeg skaber, men også det som jeg selv har på, som oftest er arvet fra min mor, som har arvet det fra min mormor. Dette synes jeg er en fin tankegang, som jeg gerne vil implementere i mit eget design. Derudover synes jeg at det er sjovt at kunne skabe produkter sammen med mine kunder, det gør det langt mere personligt.” 

Det har hjulpet at gå på kunstskoler rundt omkring i verden og at møde folk med samme drømme. 

Jeg har mødt folk på min vej, som har prøvet forskellige projekter af, før de har fundet frem til det, som de gerne vil. Det er en proces, succes sker ikke fra én dag til en anden.”

Start med at lave en realistisk plan for dit projekt. Økonomi kan stresse, så lav et budget og skab dig et overblik. Derudover skal du have et sikkerhedsnet, økonomisk set. Det kan være i form af et job, så du har en stabil indkomst. Du skal være klar over hvilken virksomhed du vil starte op. Vil du have mange produkter, hvor du ikke tjener så meget på hvert produkt eller vil du lave færre produkter og tjene lidt mere på det enkelte. Når alt kommer til alt, så start med én ting og fokuser på den i lang tid.  Du skal ikke være fokuseret på hele tiden at skulle skabe nye ting. Der synes at være en tendens i København til, at hvis du får dit design ud til en butik, så vil andre butikker også sælge dit design. Så det svære er at komme ud til den enkelte butik, men når først man er der, så udvikler det sig hurtigt“.