fbpx

Maria Bill: »Jeg er selv særligt glad for den bæredygtige rejse Minimum er på, hvor der indtil nu har været flere milepæle«

Foto: Asbjørn Christensen
Tekst: Sofie Segall

Maria Bill Rasmussen arbejder til dagligt som PR & Marketing Responsible hos Minimum. Et job som hun i lang tid havde øje for. Allerede som ung vidste Maria, at det var inden for modebranchen hun hørte til, og det er ikke gået stille for sig siden. Det danske brand Minimum arbejder mod en mere bæredygtig tilgang, hvilket Maria synes er særligt spændende at arbejde med. Læs vores Q&A med hende nedenfor.

Hvordan fik du stillingen som PR og Marketing Responsible hos Minimum?

Jeg har længe vidst, at jeg gerne ville arbejde for Minimum på et tidspunkt i min karriere.
Det aarhusianske modebrand, med hovedsæde midt i modeklyngen på Balticagade, har altid tiltrukket min opmærksomhed. Derfor tøvede jeg heller ikke, da jeg en dag blev kontaktet af min nuværende chef, der havde tænkt mig ind som kandidat i deres rekrutteringsproces til stillingen. Jeg mødte derfor op og præsenterede min analyse af brandet og mine løsningsforslag på den case, jeg havde fået stillet inden samtalen. Ikke længe efter kunne jeg finde mig selv i modeklyngen på den industrielle havn i Aarhus som den nye PR & Marketing Responsible for Minimum og Moves.

Hvordan fik du en fod ind i modebranchen?

Min vej ind i modebranchen har været meget målrettet. Fra helt ung var jeg ret så afklaret med, at jeg ville arbejde med kommunikation og at jeg ville arbejde med min passion for mode og design. Derfor har jeg altid været meget bevidst om at kombinere de to elementer, hvor end jeg kunne. Først var det vigtigt for mig at forstå branchen fra alle sider, og derfor søgte jeg direkte efter gymnasiet ind som elev hos Bruuns Bazaar. Det var under tiden med grundlæggerne Teis og Bjørn Bruun, hvor Bruuns Bazaar var et ”rigtigt” modehus. Mine to år i lære gav mig kun endnu mere blod på tanden ift. at jagte min kommunikationsdrøm, og derfor søgte jeg ind på kommunikationsuddannelsen ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Her kombinerede jeg mine to praktikperioder med ophold hos modeorganisationen Headstart Fashion og livsstilbrandet Rains. Hos sidstnævnte fik jeg muligheden for at arbejde videre som PR & Marketing Coordinator for at assistere på kampagner og fokusere på presse og events. Da jeg skrev min bachelor om CSR og bæredygtighed med Rains som enkeltstående case, fik jeg yderligere lov til at omsætte min strategi til handling i en tidsbegrænset stilling som CSR Responsible. Kort derefter landede jeg et job hos smykkebrandet Pilgrim som PR & Communications Coordinator indtil jeg blev ringet op af min nuværende chef hos Minimum.

Hvad består din hverdag af?

Mine arbejdsopgaver varierer meget, og to dage er sjældent ens. Jeg arbejder både meget lavpraktisk og strategisk. Det er generelt vigtigt at kunne begge dele i denne branche. Kampagner skal pitches, kollektioner skal styles og dampes, nye koncepter skal sparkes i gang, tekster skal produceres og de sociale medier skal vedligeholdes med alt hvad det indebærer – blot for at nævne nogle få eksempler. Derudover arbejder jeg kontinuerligt på at udvikle udtrykket for de to brands, der skal skinne igennem på alle touch points – både fysisk og online. Min hverdag består også meget af at kommunikere og samarbejde med mine fantastiske kollegaer, der alle brænder lige så meget for deres profession, som jeg. Da marketing er en support funktion har jeg en bred berøringsflade med resten af organisationen, der gør, at jeg dagligt møder flere forskellige behov, som skal dækkes. Derudover varierer min hverdag meget efter, hvornår på året man fanger mig. Op til de flerårlige salgsmøder har jeg ekstra travlt med produktionen, mens jeg efter salgsmøderne har mere tid til at sætte mig ned for at idégenerere og udvikle.

Hvilke udfordringer møder du i din stilling, i din dagligdag?

Det er udfordrende at arbejde med to vidt forskellige brands som det minimalistiske Minimum og det ekspressive Moves. Men det er samtidig også det, der gør min dagligdag spændende. Som PR & Marketing Responsible for begge brands er det vigtigt, at jeg er omstillingsparat og forstår at eksekvere hurtigt og samtidigt på de forskellige behov og mål. Både lige nu, om en måned og om et halvt år. Det kræver gode planlægning skills og en udførlig struktur midt i de mange kreative processer, der også kræver tid og omhyggelighed.

Hvad er dine visioner i stillingen som PR og Marketing Responsible hos Minimum?

Jeg ønsker at synliggøre Minimum yderligere på vores hovedmarkeder, men også at vende fokus tilbage på vores hjemmemarked Danmark. Minimum har, og har længe haft, stor succes på europæiske markeder som Tyskland, Holland, Frankrig og Spanien. Derfor har vores fokus været rettet internationalt gennem en længere periode. Nu er det atter tid til at vende tilbage for at vise vores udvikling frem i eget land. Jeg er selv vokset op med Minimum som et uundgåeligt brand i mine yngre år, men ligesom jeg selv, er Minimum også blevet ældre og måske endda smukkere og klogere. Der er, med andre ord, sket en hel del i brandets udvikling, udtryk og eksistensberettigelse, og det er det, jeg gerne vil vise de danske modeforbrugere igen. Jeg er selv særligt glad for den bæredygtige rejse Minimum er på, hvor der indtil nu har været flere milepæle. 100% af Essentials kollektionen er nu produceret i mere bæredygtige materialer, og sæsonkollektionerne følger godt trop. Næste skridt er at tænke flere cirkulære processer ind på det mere holistiske plan, og det, sammen med kollektionerne, ser jeg frem til at kommunikere til vores kunder.

Har du nogle råd til andre som ønsker at arbejde i modebranchen?

Der er mange om buddet. Derfor skal du gøre dig speciel, være lidt mere ihærdig og proaktiv end de andre. Uddan dig i det du er god til, og forsøg så vidt muligt at vinkle det mod modebranchen, eksempelvis i dine praktikker. Erfaring er en faktor i denne branche, og særligt når den kommer fra modebranchen, eller en lignende kreativ branche. Et sidste råd er, at hvis man vil arbejde i modebranchen, så skal man skal ville modebranchen for både alt det spændende, som eksempelvis modeugen og de store, flotte kampagner, men i lige så høj grad for det benhårde arbejde, der ligger forud for det. Mange overraskes over, hvad det rent faktisk kræver af tid, dedikation og indsats. Hvis man har den arbejdsomme tilgang med, så er man godt hjulpet på vej.

// Udgivet den 15. april 2021