Tina Ahmad CMO Basic Apparel

CMO hos Basic Apparel, Tina Ahmad: Tidligere kursist og 20 års erfaring i modebranchen

Vores tidligere kursist Tina Ahmad havde selv været en del af modebranchen i flere år, inden hun tilmeldte sig Innovative Fashion Management. Vi har derfor hørt Tina, hvad hun fik ud af deltagelsen, hvilken rolle hun har i branchen i dag, og hvordan hun vil råde kommende kursister til bare at kaste sig ud i det. 

Foto: Tina Ahmad

Tinas vej i modebranchen

Innovative Fashion Management er et forløb, som beriger kursister med viden direkte fra branchens folk og berører emner som projektledelse, produktstyring, kampagner, samt hvordan man kan starte sit eget modebrand. Det er et kursus for dem, som drømmer om en fremtid, hvor mode er omdrejningspunktet, og hvor netværk til andre kursister og undervisere fra branchen prioriteres højt. Kurset er dog i særdeleshed også for dem, som har været i modebranchen i mange år, men som ønsker nye perspektiver og indgangsvinkler fra andre i branchen. Tina er et eksempel på, at man får stor værdi ud af at holde sig opdateret i modens verden.

Da vi spurgte Tina, hvad hun havde arbejdet med i modebranchen, måtte hun med et lille grin svare:

Jamen min arbejdshistorik den er jo lang. Jeg har været i modebranchen i 20 år og været på alle mulige hylder.

Tinas historik i modebranchen rummer efterhånden de fleste stillinger. Det betyder, at hun har arbejdet med alt lige fra salg til indkøb, været ansvarlig for e-commerce og med branchens udvikling bevæget sig mod digital markedsføring. For lidt over 3 år siden begyndte Tina at arbejde udelukkende med PR og marketing, hvor hun fik muligheden for at opstarte Vernons PR og marketing-afdeling med nye ansatte og nye processer. Efter en succesfuld søsætning af denne afdeling blev Tina tilbudt hendes nuværende stilling: CMO for Basic Apparel.

Hvad laver en CMO?

CMO står for ”Cheif Marketing Officer”, hvilket selvfølgelig betyder, at Tina er marketingchefen hos Basic Apparel. Men hvad laver hun så i hendes stilling?

Min stilling har til formål at få larmet mest muligt for at gøre opmærksom på vores brand – dertil også at finde den rigtige måde at larme på. Jeg sidder meget med influencer marketing og finder frem til de rigtige profiler. Jeg har både ansvar for betalt samarbejde og samarbejde på produkt niveau. Gennem influencer marketing får jeg en masse content, som jeg kan bruge til at styre alle vores sociale medieplatforme. – Tina Ahmad

Tina har dog mange flere arbejdsopgaver som CMO hos Basic Apparel. Da hun er en del af Basic Apparels management team, arbejder hun tæt sammen med deres E-commerce team og deres fysiske butik, for at skabe opmærksomhed og øge salget. Hun sidder yderligere med collabs med andre virksomheder, events og influencer-samarbejder. Tina er ansvarlig for photo shoots til de nye kollektioner og sikrer den røde tråd, som kommer fra deres designer. På den måde er hun med til at skabe og dele Basic Apparels virtuelle og fysiske placering på markedet.

Hvad kan Innovative Fashion Management give én med erfaring?

Til trods for sin brede viden inden for modebranchen valgte Tina at deltage på forløbet Innovative Fashion Management. Tina forklarede motivationen til at tage kurset med fine refleksioner til branchens udvikling:

– Jeg har næsten altid studeret eller udviklet mig ved siden af mit arbejde, da branchen er i kontant udvikling. Jeg deltog derfor på kurset for at se, om jeg stadig ved med på de nyeste tendenser. Jeg var spændt på, om jeg kunne lære noget, og om jeg var helt ved siden af med mine holdninger og tendenser i forhold til tiden. Det var for at se, om jeg skulle begynde at rette mig lidt ind til den modebranche, der er i dag.

En af de helt store fordele ved dette forløb er, at de undervisere som kommer og deler deres erfaringer og kompetencer er i branchen lige nu, hvilket gør, at indholdet er opdateret og vildt spændende for både nye og gamle i branchen. Med en masse erfaring i bagagen tog Tina stadig flere ting med sig fra kurset:

– Jeg føler især, at jeg lærte noget på første del, hvor vi fik værktøjer til at præsentere os selv, da man jo har kort tid til at give det bedste førstehåndsindtryk. Der havde jeg nok en lidt mere old-schooltilgang til for eksempel jobinterviews. Jeg har faktisk brugt den metode vi lærte sidenhen med succes. Det var også interessant at møde nye mennesker og se, hvad det er folk brænder for i dag, og hvad der driver dem til at ville ind i modebranchen – Og der var mange forskellige baggrunde. Jeg har efterhånden skabt mine egne metoder til nogle af tingene, men det var spændende at sidde med projektplanlægning igen på en anden måde, end jeg normalt gør. Jeg blev udfordret med nogle smartere måder at gøre tingene på, som jeg kunne tage med videre. Jeg hyggede mig og lærte bestemt noget. Der var blandt andet også en session med rettigheder i modebranchen, og der kunne jeg godt mærke, at jeg ikke var helt opdateret, og det er jo egentlig ret vigtigt at være, så det var vildt godt at få indblik i det også.

Gode råd til kommende kursister

For at få det bedste ud af forløbet videregav Tina et råd til kommende kursister:

– For at få det bedste ud af det handler det om at være åben og nysgerrig – Spørg så snart der opstår spørgsmål. Man skal selvfølgelig også være åben for at møde folk, men det kommer man helt naturligt til gennem kursets moduler, hvor man får mulighed for at snakke og arbejde med sine medkursister. Generelt er nysgerrigheden vigtig, for det giver både noget til dig selv, underviseren og de andre kursister.

Innovative Fashion Management er et forløb, som omfavner alle i branchen og giver anledning til at komme ind bag kulissen og få viden, som kan være svær at tilegne sig andre steder. Som Tina siger, så er nysgerrigheden på at lære branchen at kende og de andre kursister med til at gøre forløbet til en succes for alle. 

Vi synes bestemt at I skal tjekke Basic Apparel ud og følge deres rejse, hvor Tina nu sidder ved roret og larmer for det fine brand.  

Basic Apparel Scandinavia
Foto: Basic Apparel