fbpx

REBELLEN DER GIK FORREST

Fortidens First Movers: Coco Chanel


I fortidens first movers går vi tilbage i tiden, og finder de mest karakteristiske personligheder i modebranchen. Vi leder efter dem, der ikke var bange for at gøre noget anderledes og særpræget. Modebranchen er under konstant forandring, men hvem er egentlig menneskene bag de største trends? Det prøver vi hos Innovative Fashion Management at finde ud af – I dag får du historien om Coco Chanel, kvinden der satte sine fodspor i modeverdenen på globalt plan.

Gabrielle Bonheur “Coco” Chanel er en af historiens største personligheder indenfor modeverdenen. Hun satte sit præg på modeindustrien, og var en kvinde der ikke var bange for at gå forrest, og gøre op med datidens tendenser.

Gabrielle blev født i 1883 i en lille by ved navn Saumur i Frankrig. Hendes far var markedshandler, og hendes mor vaskekone, hvilket betød at familien måtte arbejde hårdt for at få tingene til at hænge sammen. Da Gabrielle var 12 år døde hendes mor af tuberkulose, og hendes far valgte derefter at forlade familien. Derfor boede hun på et børnehjem til hun fyldte 18 år, hvorefter hun besluttede sig for at tage til byen Moulins for at blive kabaretsangerinde. Ingen havde på daværende tidspunkt nogen idé om, at Chanel skulle blive skaberen af et af verdens mest anerkendte modehuse.

Da kvinderne tog bukserne på


1920’erne var en periode i rivende udvikling. Der skete især meget for kvinderne, ikke kun rent stilmæssigt, men også på den politiske, hjemlige og arbejdsmæssige front. Førhen havde kvinderne primært været hjemmegående husmødre, og ligestilling mellem mænd og kvinder var et fremmedord for mange. Men i 1920’erne skete der for alvor noget, antallet af erhvervsaktive kvinder steg, og flere kvinder havde nu et grundlæggende ønske om, at skabe sig en karriere. Det var dog primært singlekvinderne der arbejdede, og når de blev gift kunne de ikke længere gå på arbejde, men skulle i stedet passe hjemmet og børnene.

Chanel var ikke bange for at gøre det hun følte, var bedst for hende selv. Hun ønskede ikke at underlægge sig den mandsdominerede tid, og allerede i 1910 åbnede hun sin første forretning Chanel Modes på 21 rue Cambon i Paris, hvor hun solgte hatte.

“Luxury must be comfortable, otherwise it is not luxury” – Coco Chanel

 

I 1920’erne var det mest almindeligt for kvinder, at klæde sig i korset og kjole, og bukser var bestemt noget der var forbeholdt mænd. Dette skulle Chanel få ændret på, da hun gjorde nederdelene kortere, og begyndte at bruge tekstiler som tweed og jersey, som ellers var materialer man udelukkende brugte til herretøj. Chanel begyndte at designe praktisk og behageligt tøj til kvinder, inspireret af herremoden, og til sidst gav hun kvinderne lange bukser. Hun ønskede at give kvinderne mulighed for at kunne bevæge sig frit, uden stramme korsetter og nederdele, og derfor designede hun de brede og løse sejlerbukser, som var inspireret af herremoden.

Ved at tage bukserne på gjorde Chanel det, som ingen andre turde. Hun brød med normerne og gav kvinderne bukser på, så de kunne gå på arbejde, sejle, tage på galopbanen og dyrke sport.
Chanel ville ikke lade sig begrænse af sine klæder, og derfor bar hun selv løse bluser, som blev holdt sammen af et bælte i taljen, og derudover gik hun i flade sko. Dette nye look blev banebrydende blandt samfundets velhavende kvinder, da det var elegant casual wear.

Chanel’s Ford


I løbet af sin karriere har Chanel revolutioneret inden for mode til kvinder. Hun er blandt andet skaberen af “den lille sorte”, som de fleste kvinder har mindst én af hængende i klædeskabet. Tilbage i 1926 publicerede Vogue en skitse af en simpel sort kjole. Chanel havde designet en kort sort kjole, hvilket på denne tid var noget usædvanligt. Det var både hendes farvevalg, og selve kjolens pasform og snit der var anderledes, da de fleste kvinder på denne tid gik i farverige kjoler med mere længde.

Vogue kaldte kjolen for Chanel’s Ford, efter Henry Ford’s Model T, som var en populær bil i denne tid, og som kun fandtes i farven sort. Kjolen skulle være i et prisleje, så den var alsidig og til at betale. Det gjorde nemlig at kvinder fra de forskellige sociale lag havde mulighed for at købe den. På denne måde gjorde Chanel op med grænserne mellem de sociale klasser. Den lille sorte var i første omgang en slags uniform til stilfulde kvinder, fra alle de sociale klasser. I 1926 blev “The little black dress” et begreb i USA, og alle kvinder ville eje den enkle og elegante kjole.

Kjolen er sidenhen blevet et fashion statement, og et stykke tøj som næsten alle kvinder har. Chanels intention tilbage i 1926 var at skabe et alsidigt og tidløst design – og det må siges lykkedes hende.

Det klassiske Chanel-Suit


Da 2. verdenskrig brød ud valgte Chanel at lukke hendes butikker, da hun ikke mente, at det var den rette tid for mode. Hendes beslutning betød at flere tusinde ansatte mistede deres job, og nu stod uden arbejde. I 1945 da krigen tog sin ende var hun taget til Schweiz, hvor hun opholdt sig helt til 1954. Tiderne var nu anderledes, og det gik op for Chanel at modebranchen nu var blevet en mandsdomineret verden, hvor Christian Dior stod i spidsen. Selvom Chanel efterhånden var blevet en ældre kvinde, var hendes gåpåmod ikke blevet mindre med årene.

I 1954 genåbnede den dengang 71-årige Gabrielle Chanel sit Couture House og gjorde sit comeback i modeverdenen. Hun designede en jakke der betød funktionalitet, elegance og bevægelighed for kvinderne. Jakken var inspireret af herremoden, og hun brugte materialet tweed, som hun opdagede tilbage i 1920’erne i Skotland. Jakken blev utroligt populær blandt verdens kvinder, og kom på forsiden af flere internationale magasiner. Derudover var der flere af samtidens store stjerner som bar jakken heriblandt Brigitte Bardot og Grace Kelly. Jakkens design var revolutionerende, da den bestod af fire rigtige lommer, havde knapper med Chanels varemærke, og desuden en indsyet lænke i foret, som sikrede at jakken havde det perfekte fald.

Siden da har Karl Lagerfeld re-designet jakken, og han har fastslået, at der er ting som aldrig går af mode, nemlig jeans, hvide t-shirts og chanel jakken.

Chanel er et pragteksemplar på, hvordan ens baggrund ikke er afgørende for hvad man kan præstere og opnå. Hun formåede gennem sit liv at skabe et af verdens mest anerkendte brands, som stadig den dag i dag er populært verden over. Hun var på forkant med tiden, og var ikke bange for at gøre op med datidens trends, og skabe tøj til kvinder som var praktisk og behageligt at have på.

#fortidensfirstmovers #innovativefashionmanagement


Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming