fbpx

5 DRØMMEARBEJDSPLADSER I MODEBRANCHEN

Modebranchen er stor, mulighederne er mange og trends er hele tiden i fornyelse. Hvad kunne du bedst tænke dig at arbejde med? Hvor kan du arbejde? Og hvilke arbejdspladser er de mest eftertragtede i modebranchen? Vi har samlet 5 drømmearbejdspladser i modebranchen, som måske kan give dig inspiration til din fremtid i modebranchen.

VOGUE


Man kan ikke komme udenom det verdensomspændende modemagasin Vogue. Ved at få en fod indenfor hos Vogue, får du samtidig en fod indenfor de trends, der sker lige nu og her! Magasinet har eksisteret i over 100 år og har altid repræsenteret de største fashiontrends og- designere. Hvem vil ikke gerne være med til at formidle nye brands, spotte upcoming trends og designere?

Du kan for eksempel sætte dig i stolen som Editor-in-Chief, hvor du har ansvaret for, at magasinet kommer ud, at udgivelserne giver mening, og at indholdet er godt. Du sørger for, at der bliver sat en dagsorden og alt kører, som det skal. Du kan også trække bøjlerne med tøj og tegnebordet frem, mens du lader idéerne flyve som Fashion Director. Her skaber du koncepterne bag magasinets udtryk, tager beslutninger om hvilke trends, der skal følges, og sørger for at modellerne og mannequinerne er klædt ordentligt på til det næste photoshoot. En anden mulighed er at finde en blok, kuglepen, computer og diktafon frem og gå på jagt efter de spændende historier og nyheder som skribent.

COPENHAGEN FASHION WEEK


Copenhagen Fashion Week er skandinaviens største modeshow med mere end 30.000 besøgende. Modeshowet blev arrangeret for første gang i 1968 og afholdes i dag to gange om året, hvor der udstilles mere end 2.000 danske og internationale brands hver gang. Så er du vild med mode, men kan også godt lide at være ud i felten og få sved på panden? Så skal du kigge indenfor hos Copenhagen Fashion Week. Her kan du enten være med til at beslutte, hvilke nye brands og designere, der skal have en plads på årets catwalks eller være med til at stable eventet på benene, bringe aftalerne i orden, lægge PR- og contentplaner og få det visuelle udtryk til at spille.

Du kan sætte dig i stolen som Head of Business and Organisation eller som Head of Development and Communication, hvis du synes, du har styr på sagerne og er en god koordinator, der er klar til at stå forrest. Er det chef-posten, du er sulten efter, kan du også lande bag skrivebordet som CEO.

Der er også flere Project Manager-roller, der skal udfyldes, hvor du kan arbejde med kommunikation og kontakt til de internationale brands, eller stå for at planlægge partnerskaber og sponsorships. Dog kan Project Manageren ikke klare det hele selv og det er her, hvor man som Project Assistant kan få nok for hånden. Som Project Assistant får du uddelegeret ansvarsområder indenfor kommunikation og koordinering, hvor du er tovholder på flere dele af afviklingen af Copenhagen Fashion Week. Copenhagen Fashion Week favner bredt inden for modeverdenen, hvor du kan være både leder, koordinator, trendsætter eller model. What’s not to love?

MODEHUS


Om det er nye eller allerede etablerede modehuse, du vil arbejde for, så er det vigtigt for dem, at de har et stærkt team bag sig, der sørger for, at de står skarpt i den konkurrenceprægede modebranche. Måske har du en drøm om at blive en del af holdet bag Randy, Stine Goya eller Versace? Der er mange ting at holde styr på, når man skal fremad i modebranchen. Kollektionerne skal være i orden, designet skal vurderes og produceres og fremvisninger skal hentes hjem.

Derudover er der også et kæmpe arbejde med PR og marketing, som skal på plads. De sociale medier er blevet essentielle inden for branding – også i modebranchen! Derfor er det vigtigt, at der er nogen, som kan stå for at skabe en stærk digital strategi og være i kontakt med kunderne via de sociale medier. Du drømmer måske om en plads som Digital Koordinator eller So-Me Manager?

Det er ideelt for modebrands at være synlige, og en god måde at gøre det på, er at få lavet nogle gode samarbejdsaftaler med etablerede artister inden for felter som musik, film og TV. Så hvis du er en dygtig til at networke og formidabel til at få fede aftaler i hus, så er du måske perfekt til at sidde bag et modebrand og bringe dem frem i feltet. Dette er et fag med fart over feltet, som så mange andre jobs inden for modebranchen, så hvis du kan holde tungen lige i munden er det måske noget for dig.

MODELBUREAU


En stor del af modebranchen er dem, der bærer moden og viser den frem. Det kræver sit at finde de helt rigtige mennesker, der på sigt skal repræsentere et brand på en catwalk eller som skal være på forsiden af ELLE, L’Officiel Hommes eller Harper’s Bazaar. Jobbet på et modelbureau er for dig, hvis du har talent for at se unik skønhed eller karakteristiske træk i et menneske, når du ser dem på gaden.

På modelbureauet kan du være scout, altså den, der bringer nye ansigter til bureauet og finder ud af, om de skal være en del af jeres bureau. Men det kan også være at du er den, der finder de rigtige stylister til de rigtige modeller? Du er måske selv stylisten? Du kan stå for modellens udtryk udadtil og være med til at skabe de fantastiske billeder. Hvis du hellere vil repræsentere bestemte modeller, kan du også blive agent. Du skal sørge for at trække jobs hjem til dine modeller, sørge for at papirerne er i orden og være kontaktpersonen, som ELLE kan gå til, hvis de vil have et helt bestemt udtryk til at repræsentere deres kollektion eller produkt.

SELVSTÆNDIG


Mange – rigtig mange – går ind i modebranchen med drømmen om at skabe sit eget modebrand og bidrage til modens tendenser. Et kontor, hvor du kan hænge dine designs og idéer op på dit eget board, hvor dine kollektioner hænger på bøjler langs væggen og du er din egen chef. Det er dig, der sætter dagsordenen, bestemmer hvilke designs, der har potentiale og skal videre til produktion. Idéerne er dine egne og temaet er op til dig: hvilke farver skal denne kollektion skal benytte sig af og hvilket udtryk det søger du?

Kollektionsfremvisninger skal arrangeres, PR skal være i orden, budgettet skal planlægges og samarbejdsaftaler skal i hus. Du skal også have fundet de rigtige modeller til at repræsentere din kollektion og booke fotografer, så du har et spændende og professionelt portfolio til at repræsentere din kollektion og dit brand. Du står også selv for at finde dit eget personale, og nedsætte det team du skal gå gennem både op- og nedture med. Det er vigtigt at kunne se fremad med en positiv attitude og tage de svære beslutninger, som man møder som selvstændig modedesigner.

#drømmejobs #innovativefashionmanagement

Skrevet af Cecilie Kudahl Hansen