--

Interview med Mads Ranga Ewald, Senior Buyer for Hummel, og nu underviser på forløbet.

Vi har taget en snak med Mads Ranga Ewald som er Senior Buyer for Hummel, og som er underviser på Innovative Fashion Management. Med 20 års erfaring inden for sourcing, indkøb, strategiplanlægning og ledelse bringer Mads en imponerende viden og ekspertise til bordet. Læs her om Mads´ baggrund og erfaringer, og lær mere om hans tilgang til sit arbejde i modebranchen.

Kan du fortælle lidt om hvem du er, og hvad din nuværende stilling indebærer?
Jeg hedder Mads og jeg startede i Fashion branchen i år 2000, hvor jeg startede som indkøbselev. Jeg har siden arbejdede i forskellige virksomheder hvor jeg har siddet med forskellige produkter lige fra Denim til overtøj, fladstrik, rundstrik, væv osv samt sko. Jeg har boet og arbejdet i Kina, Bangaldesh og Tyskland. Jeg har altid rejst meget i Asien og Europa i forbindelse med mit job. Jeg er med i udviklingen af en kollektion samt placering og hjemtagelse af ordrer. Jeg arbejder tæt sammen med vores leverandører og andre afdelinger i virksomheden. I dag sidder jeg i en stilling som Senior Footwear Buyer for hummel A/S.

Hvordan ser en normal arbejdsdag ud for dig?
Jeg har driften som jeg tager mig af, har en del møder med leverandører omkring optimering af workflow samt status. Fastsættelse af kollektioner, samt status på projekter. Ad hoc omkring drift, udvikling og produktion. Samtidig sørger jeg for at jeg ikke har for mange møder i kalenderen, så der også er tid til at drifte.

Har du altid været interesseret i mode?
Ja, jeg har altid haft en naturlig interesse i mode og har altid syntes det var utrolig spændende og fascinerende at komme med i ”backoffice” funktionen hvor det hele starter.

Hvordan kom du ind i branchen?
Jeg havde en onkel som var i branchen, han havde sit eget børnetøjsmærke samt produktion i Portugal. Jeg har altid set op til ham og faktisk troet at jeg skulle være sælger. Men min onkel tog mig med ”bag kulisserne” hvor det hele starter og der kunne jeg bare mærke at det var noget der tiltalte mig rigtig meget.

Hvorfor er uddannelse og dygtiggørelse vigtig, når det kommer til modebranchen?
Det er utrolig vigtigt, da der hele tiden sker noget nyt samt der stilles nye krav fra myndigheder, forbrugere mm, det er så også det som gør at det spændende og at man hele tiden lære noget nyt.

Hvad er nogle af dine yndlings projekter eller opgaver, som du har arbejdet på i din karriere?
Jeg synes det er sjovt at se hvordan en idé kan blive til et produkt og så kan jeg virkelig godt lide at skabe relationer med vores leverandører og samarbejdspartner, hvilket er noget jeg synes der er utrolig vigtigt i et samarbejde.

Hvad mener du er nogle af de mest afgørende færdigheder og egenskaber, der kræves for at opnå succes inden for modebranchen? 
At man har evnen til at samarbejde, intern såvel som med eksterne stakeholders.

Hvilke råd vil du give til andre, som gerne vil ind i modebranchen?
Vær dig selv og tro på dig selv, alle har noget at give, det er en mega fed branche.

Drømmer du også om at arbejde i modebranchen? Som designer, projektleder, social media-ekspert eller iværksætter kan du stå forrest i køen med Innovative Fashion Management forløbet. Læs mere om forløbet her.